SKOGSVIOLENS ARBETSSÄTT

Barnen delas in i tre grupper baserat på ålder och mognad, och verksamheten planeras utifrån deras behov och utvecklingsnivå. Personalgruppen består av åtta pedagoger, och varje grupp har en till två ansvars pedagoger som följer barnen under dagen. Vi anlitar aldrig vikarier, barnen möter alltid samma pedagoger på förskolan.

Vi har öppna och välanpassade lokaler samt en stor trädgård som inspirerar till all slags lek, skidåkning och klättring i våra träd. En stor altan med tak används ofta för måltider under vår, sommar och höst, och de yngsta barnen kan vila i förskolans vagnar. I närheten finns en stor lekpark med utmanande klätterställningar. Vi gör ofta utflykter till skogen och deltar i aktiviteter som teatrar, bio och annan underhållning anordnad av kommunen. Barnen får motorisk träning genom promenader till centrum och bussresor tillbaka till förskolan.

Matematik och teknik är integrerade i vår vardag, och vi har många roliga aktiviteter som Nallecafé, melodifestival, maskerad, Idol, pyjamasparty, halloweenfest, bamselopp, toalett dagen, leksaksdag, Midsommarfirande, Nobelfest, julfest, och Luciafirande med föräldrar och mor- och farföräldrar. 

Våra 4 - 5 åringar arbetar med Väpplarna  som är ett materialet är tydligt och gediget med mängder med övningar som på ett lustfyllt sätt utmanar de äldsta barnen inom språk, matematik, NO/teknik samt socialt samspel. Detta arbetar de med 3 gånger i veckan. Varje ämne är uppdelat i två perioder, vilket bidrar till att vi kan fördjupa oss, upprepa och göra övningar ur olika vinklar. Med täta upprepningar får barnen stor möjlighet att befästa sina kunskaper. Materialet är uppdelat så att det är ett ”färdigt” material som gör att vi får med oss många läroplansmål. Till materialet finns en arbetsbok som man arbetar med vissa tillfällen, barnen kommer att få egen arbetsbok som de får arbeta i. Minst en övning varje vecka är kopplad till arbetsboken, för att få chansen att på ett ytterligare sätt förstå och befästa sina kunskaper. 


Våra 5 åringar får också arbeta mycket med Praxisalfabetet som är ett pedagogiskt verktyg som används för att stödja barns tal- och språkutveckling, särskilt för de som har svårigheter med uttal och ljudproduktion. Varje bokstav i alfabetet representeras av en specifik handrörelse och ett ljud, vilket hjälper barnen att koppla samman ljud och rörelse. Genom att använda dessa handrörelser kan barnen lättare förstå och producera rätt ljud när de talar. Praxisalfabetet används ofta av logopeder och i förskolan för att hjälpa barn att utveckla sitt tal på ett strukturerat och visuellt stödjande sätt.


Vi arbetar även med Bornbolmsmodellen med våra 3 - 4 åringar, detta är en pedagogisk metod utvecklad för att förbättra barns språkliga medvetenhet och därmed deras läs- och skrivförmåga. Modellen används för att fokuserar på att stärka barnens förmåga att höra, urskilja och arbeta med ljud i språket, vilket är en viktig grund för att lära sig läsa och skriva. Träningen sker genom lekfulla och strukturerade övningar som inkluderar rim, ramsor, ljudsegmentering och bokstavs kännedom. Metoden är baserad på forskning inom fonologisk medvetenhet.

Våra 1 - 2 åringar arbetar mycket med babblarna som ett pedagogiskt verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Genom lekfulla aktiviteter som sånger, ramsor, sagor och rollekar hjälper Babblarna barnen att utveckla sitt ordförråd, sin talförmåga och sin förståelse för språkets struktur. Varje figur representerar olika språkljud och språkliga färdigheter, vilket gör det lätt för barnen att relatera till och imitera dem. Arbetet med Babblarna är anpassat efter barnens individuella utvecklingsnivåer, vilket gör att alla barn kan delta och utvecklas i sin egen takt. Vi jobbar även mycket skapande med Babblarna.



Kvalitetsarbete

På Skogsviolen arbetar vi ständigt med att förbättra kvaliteten i vår verksamhet genom systematisk utvärdering och utveckling. För att säkerställa en likvärdig utbildning av hög kvalitet, följer vi en bestämd plan med tydliga mål och avstämningspunkter. Våra verktyg för att uppnå detta inkluderar:

  • Verksamhetsplan (VP): Varje år i augusti sätter vi upp nya mål baserat på en analys av förskolans utvecklingsområden. Målen följs upp och analyseras kontinuerligt under året.
  • Kvalitetsrapport: I juni utvärderar vi hela året för att analysera om de uppsatta målen i VP har uppnåtts och, om inte, varför de inte uppnåddes.
  • Tillsyn: Kommunen ansvarar för regelbunden tillsyn av vår förskola för att säkerställa att vi följer skolverkets regler och lagar.

Genom detta kvalitetsarbete kan vi säkerställa att barnen på Skogsviolens Förskola får en utbildning av hög kvalitet.

LEKEN ÄR VIKTIG PÅ SKOGSVIOLEN

Vi arbetar utifrån lekens grunder. En förutsättning för att kunna vara delaktig i leken är att man förstår dess grundläggande regler, vilka kan sammanfattas som SÖT: samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Lek uppstår i samspel med andra, och vi pedagoger har en aktiv roll där vårt deltagande är avgörande för att barnen ska kunna leka. Vuxnas närvaro skapar den trygghet som behövs för att barnen ska våga ge sig hän i leken. En pedagog kan hjälpa barnen att utveckla sin lek genom uppmuntran och stöd.

Läroplanen betonar: "I leken och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter" (Lpfö 98 s. 6).

VÅRT VÄRDEGRUNDS ARBETE

Förskolan arbetar systematiskt med att stärka barnens självkänsla, så att de vågar stå i centrum och säga ifrån. Alla människors lika värde och olikheter som tillgång är en central del av vår värdegrund och utgör basen för våra värdegrunds diskussioner. Värdegrunden ska genomsyra all verksamhet inom förskolan, vilket innebär att ömsesidig respekt för rättigheter och skyldigheter ska prägla umgänget mellan alla individer, oavsett ålder, kön, etnisk tillhörighet eller religion.

Varje verksamhet, inklusive förskola, skola och fritidshem, ska ha en lika behandlingsplan som konkret beskriver de åtgärder som planeras eller genomförs för att säkerställa likabehandling. En grundläggande mänsklig rättighet är att alla barn ska ha samma rättigheter – oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, köns överskridande identitet eller uttryck, och ålder. Alla barn har rätt att vistas i förskolan utan att utsättas för någon form av kränkande behandling.

Under FN-veckan uppmärksammar vi dessa frågor särskilt genom besök av polisen och andra vuxna som berättar om hur barn har det i andra länder. Barnen får även skriva på ett "kontrakt" som symboliserar deras åtagande och förståelse av dessa viktiga värden.

SKOGEN VÅRT ARBETSRUM

Vi arbetar utifrån uppsatta mål där uteverksamhet med lek, friluftsliv, rörelse, miljö, hälsa, trygghet, glädje och lust att lära är grundpelarna, med gällande lagar som styrdokument. Vi tillbringar större delen av dagen utomhus, antingen på vår gård eller i skogen som ligger på promenadavstånd. Där får barnen utlopp för sitt rörelsebehov och upptäckarglädje, samtidigt som de lär sig att värna om naturen, växter och djur. Utanför vår tomt har vi en stor lekpark som ger möjlighet till motorisk träning och socialt samspel.